Webinar voor leidinggevenden
Peter ter Velde: 'Je hebt de verantwoordelijkheid een veilige werkplek te bieden'
Zorgplicht en bedrijfsreputatie: dat zijn de twee redenen voor werkgevers en leidinggevenden in de journalistiek om te zorgen voor de veiligheid van hun medewerkers. Aldus Peter ter Velde in een webinar op dinsdagmiddag 4 april 2024, voor meer dan 50 deelnemers.
Ter Velde: ‘Je hebt als werkgever de verantwoordelijkheid een veilige werkplek te bieden aan je werknemers. Daarnaast, als er iets gebeurt, krijg je als leidinggevende onherroepelijk de vraag: wat heb jij voor deze werknemer geregeld, wat is jouw beleid?’
Drie fasen in veiligheidsbeleid
PersVeilig onderscheidt in veiligheidsbeleid drie fasen: preventie, reactie en herstel. Preventie betekent bijvoorbeeld dat een verslaggever ruim van tevoren op de plek van een demonstratie is, zodat er tijd is om de stemming te peilen en vast te kijken hoe hij of zij kan wegkomen als de sfeer dreigend wordt. Maar dan moet een leidinggevende de verslaggever daar wel de tijd voor geven. De reactiefase gaat in wanneer er een incident gebeurt. ‘Een verslaggever krijgt een steen tegen het hoofd en moet naar het ziekenhuis’, schetste Ter Velde voor de toehoorders. ‘Weet je dan wie je moet bellen, heb je gegevens van de naasten van je medewerker?’ De herstelfase is na afloop van een incident. Hoe hou je als werkgever in de gaten of het wel goed gaat met de medewerker die het incident meemaakte?
Noodknop
Ook aanwezig bij het webinar was Thijs Wagenaar, directeur van Secure2Go, een bedrijf waar PersVeilig nauw mee samenwerkt. Via Secure2GO zijn noodknoppen te krijgen voor personen die met bedreigingen te maken krijgen. Bij het indrukken van de noodknop maakt het apparaat contact met de centrale meldkamer en deelt het de locatie. De meldkamer kan meeluisteren en opnemen, de audio kan eventueel dienen als bewijs bij een aangifte. Als freelancer is het mogelijk om via PersVeilig een noodknop te krijgen. Inmiddels zijn tientallen freelancers uitgerust met zo’n persoonsalarm, aldus Ter Velde. Werkgevers kunnen deze knoppen ook aanschaffen en meegeven aan journalisten die voor hen op pad gaan naar risicovolle locaties. Thijs Wagenaar: ‘Het draagt bij aan de veiligheid, maar ook aan het veiligheidsgevoel. Zowel voor de persoon zelf als voor collega’s en familie.’
Tips uit het webinar voor leidinggevenden
Een belangrijke eerste tip: ‘maak geen onderscheid in je beleid tussen mensen in loondienst en freelancers, de organisatie en de leidinggevenden zijn verantwoordelijk voor beiden’, zei Tim Hofman die via een video zijn verhaal deed in het webinar. ‘De drempel voor journalisten om te zeggen dat het niet zo goed gaat, ligt hoog. Vraag er dus zelf naar als werkgever en leidinggevende. En wees bewust van zowel fysieke als mentale veiligheid’, aldus Hofman.
Als werkgever kun je iemand met een noodknop uitrusten, maar diegene ook naar een psycholoog sturen wanneer jij denkt of ziet dat een incident of aanhoudende dreigementen ingrijpend zijn. Tot slot: als werkgever kun je aangifte doen namens een medewerker. Op die manier komen de persoonsgegevens van de journalist niet in de aangifte terecht en kan een eventuele verdachte die dus later ook niet zien in het strafdossier als het tot een zaak komt.
Tekst: Jolanda van de Beld
Foto: Gerard Burgers